top of page
Search
Writer's pictureAlexander Reitan

Verdien av Salgskompetanse og Salgspsykologi for Ledere

Her er tre av mine erfaringer

Salg er hjertet av enhver virksomhet. Det er drivkraften som setter organisasjonen vår i bevegelse, skaper vekstmuligheter og sikrer bærekraftig suksess. Har du noen i din organisasjon som hevder noe annet? At teknologi, patenter, spesial kunnskap er det som er avgjørende?


Som operativ selger, salgsleder og nå som bedriftsrådgiver hos LADEGAARD Norge AS, har jeg både reflektert, erfart og jobbet med hvordan salgskompetanse hos ledere og dermed i organisasjoner er 100% avgjørende for prestasjonen.


Her er tre dimensjoner hvor forståelsen for salg er avgjørende for langsiktige og varige prestasjoner:


❇ 1. For ansatte:

Å gi ansatte forståelse og kompetanse innen salgprosesser og salgspsykologi er som å gi dem superkrefter. De blir bedre rustet til å forstå kundens behov og bygge varige relasjoner. Dette fører ikke bare til økt selvtillit og motivasjon, men også til bedre resultater. Ansatte som forstår salgspsykologi kan tilpasse kommunikasjonen for å appellere til kundens behov følelser, noe som skaper en dypere forbindelse og øker sannsynligheten for suksess. Ansatte "selger" også internt gjennom prosjekt- og teamarbeid, der salgskompetanse (komunikasjonskompetanse) ofte har avgjørende betydning for fremdrift og samtidig beholde eierskap, motivasjon og stolthet i gruppa. Hvilke erfaringer har du her?


❇ 2. For lederen:

Lederens kompetanse innen salg gjenspeiler rett og slett lederens evne til å lede. For å skape forståelse og samhold må strategier og prioriteringer "selges" internt, og lederens evne til å formidle budskapet vil være avgjørende. Det er viktig at ledere forstår at denne typen kompetanse kan både læres og styrkes om man er nysgjerrig og lærelysten.


❇ 3. For Kundene:

Kundene (og ansatte) er hjertet av enhver virksomhet, og deres opplevelse er naturligvis avgjørende. Gjennom salgskompetanse kan vi tilby kundene mer enn bare produkter og tjenester; vi kan tilby dem en meningsfull opplevelse. Ved å forstå deres behov og følelser kan vi skape skreddersydde løsninger som virkelig resonnerer med dem. Dette fører ofte til lojale kunder som ikke bare kjøper igjen, men også blir våre ambassadører.


La oss huske at salg ikke bare handler om tall og transaksjoner. Det handler om mennesker, relasjoner og verdiskapning. Det er denne holistiske tilnærmingen til kompetanseheving innen bl.a. salg som har inspirert meg som leder og nå konsulent og sparringspartner for andre virksomheter.


Hvilke erfaringer har du med tilført salgskompetanse eller kanskje manglende sådan? Tør du dele dem i en kommentar?


La oss fortsette å vokse og lykkes sammen!


- Alexander


14 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page